Saturday, August 20, 2016


Assalamualaikum...
Alhamdulillah. Semoga urusan kita sentiasa dipermudahkan Allah.

Di sini, saya kongsikan bagaimana menggunakan Minyak Boreh Terapi Herba untuk membuang kahak anak.
 rawatan stim:
 cara ni boleh guna air panas letak dalam baldi atau periuk nasi atau steamer apa2. Macam saya, guna air panas dalam baldi je sbb senang tp wap cepat hilang. Dalam air panas tu, titikkan minyak boreh terapi herba. 

Then, letak baby atas riba, tiarapkan dan pastikan baby dpt hidu bau wap tadi. Dalam proses ni, lagi kuat baby nangis, lagi bagus sbb kahak lg senang keluar. Untuk yg new born sgt, pastikan muka baby jgn terlalu dekat dgn wap.


3) tepukan percussion


Lps dah abis stim dalam 10 minit, tepuk belakang baby dengan cara tgn cupping, macam pegang bola pingpong. PASTIKAN TAK KENA TULANG BELAKANG BABY DAN PASTIKAN BERLAPIK. tepuk di bahgian kiri dan kanan shj. Bukan tengah2. Takut kena tulang belakang.

Tepuk dalam 5 minit setiap kiri dan kanan.
Tepukan ni untuk keluarkan kahak baby melalui hidung dan najis. Macam anak saya, kahak x banyak keluar ikut hidung tapi najis. Cara nak tau, najis dia warna lain dan lbh likat drpd biasa. Kalau keluar hingus, sedut atau lapkan.

4) lap peluh baby dan peluk dia supaya dia tenang.  Minyak Boreh dibuat  sapuan pada dada dan belakang data, tapak kaki dan betis bayi.. Insyaallah kahak anak akan keluar.

 


Kredit: http://zarenaheeney.blogspot.my/2014/01/rawatan-selsemakahak-untuk-bayi-secara.html



No comments:

Post a Comment